Terug Terug
0
0
726
1
min leestijd

Franse wetgeving brengt jachtindustrie in de problemen; jachthavens stromen leeg

Giancarlo Liguori / Shutterstock.com

De Franse botenmarkt ligt op z’n gat. De oorzaak zou liggen in een reeks wijzigingen in de Franse wetgeving en met name in het belastingstelsel. Deze zouden een economische opbloei enorm in de weg liggen.

De Franse marina-eigenaren klagen onder meer over een enorme vlucht van jachtbezitters naar andere landen. Eerlijke concurrentie met de buurlanden is volgens hen niet meer mogelijk. Zo is er sinds 1 juli is er een nieuwe regel van kracht: wanneer een jacht drie maanden of langer in Frankrijk verblijft, wordt dit als de woonplaats voor de bemanningsleden beschouwd. Ongeachte hun nationaliteit. Dit betekent dat de bemanning sociale premies moet betalen.

Daarnaast zijn de accijnzen op diesel verdubbeld. Voor een boot met een van tank van 600.000 liter, betaalt de eigenaar nu 340.000 euro extra. Zelfs voor miljardairs is deze rekening moeilijk te slikken.

Lees er meer over op www.hellomonaco.com

 

Mijn naam is Valérie Sambrink Sanderink, een gedreven tekstschrijfster met een passie voor het water. In het voor- en najaar vindt u mij op diverse botenbeurzen, in de zomer voornamelijk op de Vinkeveense Plassen en Loosdrechtse Plassen. Maar ook het IJsselmeer, de Biesbosch en natuurlijk de Amsterdamse en Utrechtse grachten zijn mij niet onbekend. Eén van mijn opvallendste karaktereigenschappen is mijn nieuwsgierigheid en dát komt u als lezer van de BootAanBoot.nl goed van pas. Ik breng 'de watersporter' namelijk graag op de hoogte van de laatste trends in de watersport. Ook uw hulp is hierbij welkom. Heeft u een interessant nieuwsbericht voor ons? Schroom niet en mail naar redactie@bootaanboot.nl. Wie weet hoeveel BAB-lezers door u geïnspireerd raken!