Terug Terug
0
0
257
1
min leestijd

Controleren of meer bruggen rotten neemt nog jaren in beslag

MarinaDa / shutterstock.com

Veel Amsterdamse bruggen zijn gebouwd voor veel minder zwaar verkeer dan er nu overheen rijdt. Neem de brug van de De Clercqstraat, die vannacht voor maanden wordt afgesloten voor zwaar verkeer omdat de fundering de druk niet meer aankan. Het zal nog jaren duren voor we weten hoeveel onveilige bruggen er nog meer zijn.

De houten palen van de brug over de Da Costagracht staan onder water en zijn daar honderd jaar geleden in gegaan, zegt ingenieur Sander Sasburg van de gemeente. ‘We dachten altijd: onder water gebeurt er niets met de palen, maar afgelopen jaar is gebleken dat er toch een bacterie de palen aantast. Het is een onomkeerbaar proces.’

De rotting van deze brug 108 kwam aan het licht bij onderzoek onder water. Duikers namen houtmonsters en ingenieurs van de gemeente hebben ernaar gekeken en mee gerekend.

Lees hier meer over op www.at5.nl

 

Mijn naam is Mandy (26), aan het Art & Design college in Utrecht heb ik mijn opleiding voor grafisch vormgeven gevolgd. En nu mag ik hetgeen wat ik geleerd heb gaan uitvoeren bij YachtFocus. Bij deze ontzettend toffe baan, hoort ook het assisteren van mijn collega Valérie met allerlei marketingactiviteiten en het "werken" aan BootAanBoot.nl. Werken tussen aanhalingstekens omdat ik het werk helemaal niet als werk zie, maar meer als een soort hobby. 's Zomers vind ik het fijn om een stuk ontspannen te varen, maar zo af en toe wat meer actie in vorm van waterskiën vind ik ook heerlijk.